Pemasaran affiliate adalah satu konsep yang mudah untuk difahami. Mempromosikan produk atau perkhidmatan dan mendapat ganjaran sebagai komisen untuk jualan yang berjaya anda lakukan melalui link affiliate anda. Berikut adalah beberapa tips yang dapat membantu bagaimana anda dapat meningkatkan komisen program affiliate anda dalam sekelip mata.

1. Tahu program dan produk yang terbaik untuk dipromosi


Beberapa faktor yang anda perlu pertimbangkan apabila menyertai sesuatu program affiliate. Pertama sekali anda hendaklah memilih program yang benar-benar dipercayai membayar komisyen hasil jualan melalui link affiliate anda.Selain itu, anda perlu melihat produk yang bakal anda promosi mempunyai pasaran yang baik iaitu mendapat permintaan yang menggalakkan. Juga jangan sesekali melakukan promosi produk yang tidak ada apa-apa kaitan dengan sebarang tajuk atau kandungan penulisan di blog anda. Kehadiran mereka ke blog anda kerana artikel anda menulis tentang tips-tips meningkatkan komisyen affiliate tetapi anda mempromosi produk berkaitan kesihatan ( macam dalam blog ini (^=^).

Terdapat banyak program affiliate di Malaysia yang boleh disertai secara percuma dengan ribuan produk yang sedia untuk dipromosi. Anda perlu memilih program affiliate terbaik dari segi pembayaran komisyen dan juga yang berkaitan dengan kandungan blog anda.

2. Bina pangkalan data


Kebanyakan prospek tidak membeli  pada permintaan pertama. Anda juga tentu tidak akan terus membeli pada kali pertama mendapat promosi tetapi akan mulai goyah apabila menerima promosi berterusan. Oleh itu anda perlu untuk perlahan-lahan meyakinkan pelanggan produk yang anda promosikan seperti menerangkan kebaikan dan kelebihan produk. Kajian menunjukkan bahawa jualan biasanya berjaya dilakukan selepas enam hingga tujuh kali follow-up selepas promosi pertama. Jadi bagaimana anda terus mendapat berhubung dengan prospek anda? Menggunakan pangkalan data yang anda telah membina! Bagaimana membina pangkalan data? Anda harus mempunyai sistem yang dapat membantu anda menghantar promosi secara kerkala iaitu autoresponder.

Dengan pangkalan data, anda boleh membuat promosi susulan kepada prospek untuk mengingatkan mereka agar melihat produk terbaru yang anda promosikan. Tetapi berhati-hati dengan promosi berterusan dan mendesak. Kebanyakan orang tidak suka dengan promosi desakan dan kemungkinan mereka akan keluar daripada melanggan email anda. Sebaliknya, anda perlu memberi keyakinan kepada pembaca email anda berkaitan dengan sebab-sebab mengapa mereka perlu membuat pembelian.

Pada masa sama, teruskan menulis di blog anda untuk menyampaikan maklumat kepada pembaca seterusnya membina kredibiliti pendapat anda.

3. Meminta komisyen lebih tinggi daripada peniaga


Jika anda sudah berjaya dalam menjana komisen, dan anda pasti bahawa anda boleh mengoptimumkan program yang anda jalankan, cuba dekati pengurus affiliate anda dan berunding tentang  peratusan komisyen yang lebih tinggi untuk anda.

Jika saudagar pintar, dia mungkin akan memberikan permintaan anda daripada kehilangan aset yang bernilai daripada anda. Perlu diingat bahawa anda adalah pelaburan sifar-risiko kepada saudagar anda; jadi jangan segan untuk meminta tambahan dalam komisen anda. Jika ia berjaya, ia adalah satu keadaan menang-menang.

Post a Comment